المصريون يغردون مجدداً عبر "#الشعب_يريد_إسقاط_النظام"

تصدر وسم “#الشعب_يريد_إسقاط_النظام” قائمة الأكثر تداولاً على موقع “تويتر” في مصر لأكثر من يومين، متجاوزاً الـ26 ألف تغريدة، وحضرت أزمة سد النهضة في المشاركات.


وحاولت الكتائب الإلكترونية المؤيدة للنظام اللجوء إلى أسلوب المعارضين، عن طريق المشاركة في الوسم نفسه ومهاجمة مطلقيه واتهامهم بالانتماء لـ”جماعة الإخوان المسلمين”.


كما دشنت هذه الكتائب وسوماً عدة تحت شعار “سبع سنين من الإنجازات”، في الذكرى السابعة لتولي عبد الفتاح السيسي الرئاسة.




وكتب التاشط مجدي كامل: “‏الناس اللي بتقدس ‎#السيسي مش حتفوق نهائي إلا لما تشوفه جثة وملفوف بالعلم وتعرف أنه بشر عادي وجاسوس مش عادي وبيموت عادي. #الشعب_يريد_اسقاط_النظام”.


وغرد سعيد عن الكتائب الإلكترونية: “‏لك أن تتخيل أن مجرد دعوة لثورة مخلية لجان السيسي قاعدة خدمة 24 ساعة على النت… ومن الصبح بينفخوا في ترند ‎#شكرا_يا_ريس. أمال لو قامت ثورة بجد هتعملوا ايه! ‎#ثوروا_لإنقاذ_مصر_والنيل ‎#الشعب_يريد_إسقاط_النظام”.


وقالت فؤادة: “‏رسالة أخيرة… متستناش حد ينزل علشان تنزل… انزل لوحدك أو مع أصدقائك المقربين… لو كل واحد استنى التاني ينزل المحصلة هاتكون صفر… لو كل واحد بدأ بنفسه ونزل هانحقق المجموعة… محدش يسيب حد تخطفه الداخلية… احموا بعض زي الأسود… الخوف معناه هزيمة. #الشعب_يريد_إسقاط_النظام”.




Source: alaraby.co.uk

اترك تعليقاً