فضائح ورشاوى وتطبيل للأذرع في الانتخابات التكميلية لبرلمان السيسي

فضيحة جديدة لنظام الرئيس عبد الفتاح السيسي تداولها رواد مواقع التواصل الاجتماعي في مصر، لكنّها هذه المرة عن الانتخابات التكميلية لبرلمان المخابرات عن دائرة الجيزة جنوب القاهرة، وكان بطل الواقعة رجل الأعمال المقرب من النظام محمد أبو العينين. فانتشرت فيديوهات للرشاوى الانتخابية التي يوزعها رجل الأعمال على الناخبين البسطاء مقابل 100 جنيه، وفي الفيديو الأول تظهر إحدى مندوباته وهي توزع الأظرف مع البطاقات الانتخابية.
أما الفيديو الثاني فيظهر فيه منافس أبو العينين في الانتخابات، هشام محمد بدوي، ومعه البطاقات التي جمعها الأول من الناخبين ويحذر “الأجهزة يا ريس بتطحن الشباب علشان حزب مستقبل وطن”، وكالعادة اتهم بدوي منافسه بأنه “إخوان”.

ومع انتشار مقطعي الفيديو، هاجم مغردون الانتخابات والرشاوى وحزب “مستقبل وطن” المقرب من الأجهزة الأمنية، وكذلك تغطية قناة “صدى البلد” التي يملكها أبو العينين، والمذيع أحمد موسى الذي طبل له أثناء إذاعة فرز الأصوات على الهواء مباشرة.

وكتب “دكتور شديد قوي”: “‏عااجل… إلى محبي الرقص الانتخابي… يذهب إلى الجيزة الآن.. بيحتفلوا بمحمد أبو العنين.. قبل ظهور النتيجة رسمياً..”. وقال “مبروك”: “‏‎طبعا ناجح باكتساح وجايب النتيجة من الكنترول مش ابن النظام ..مساء الورد دكتور”.
في حين غرد أحمد جمال: “‏‎عشوائية وبطائق ضايعة كتير وزيطة وفلوس تمن الصوت 
وقلة كرامة .. ريمة رجعت لأوسخ من حالتها القديمة”. وذكر كريم: “‏‎هو حضرتك متعرفش إن أحمد موسى قال على المرشح المنافس ضد أبو العنين إنه كان إخواني هو وأبوه فبالتالي النتيجة اتعرفت وأنا من الجيزة والحمد لله مقاطع لأي انتخابات حتى لو انتخابات مركز شباب.. الباطل والظلم عششوا في البلد. حسبنا الله وكفى”.

وسخرت هند: “‏أبو العنين أعلن فوزه بنفسه!!  قبل اللجنة.. قبل انتهاء الفرز. #الانتخابات_التكميلية #الجيزة”. بينما تساءل خالد: “‏‎هو إنتوا بجد متضايقين من اللي بيعمله أحمد موسى مع أبو العنين في الترويج وشايفين إن ده تطبيل ورخص؟! طب ما هو نفس اللي بيعمله مع الرئيس برضه ومبتقولوش تطبيل ولا رخص بتقولوا إن اسمها وطنية وحب البلد”.
وتساءل ياسر متعجبا: “‏‎هوه أبو العنين كان في المجلس أيام مبارك لمدة كام دوره وإيه إنجازاته؟”. وقال علاء سليمان: “يعني محمد أبو العنين فاتح قناة ومشغل فيها أحمد موسى ومصطفى بكري مستني منو إيه”.

كذلك، علق محمد أبو سويلم: “كله بيظرف علشان الظرف الراهن لازم تشخلل علشان تدخل السيرك وتبقى نائب وتفوز بعضوية برلمان المعرضين”. وسخر علاء أحمد: “لو نهر النيل صلصة مش هيكفي الكوسة اللي في مصر”.




Source: alaraby.co.uk

اترك تعليقاً