مغردون ينتقدون ادعاء السيسي حديث الله معه

لا تزال الكلمة التي ألقاها الرئيس عبد الفتاح السيسي في “استاد القاهرة الدولي” يوم الخميس، أثناء الحفل الذي أقيم بمناسبة مرور عام على إطلاق مبادرة “حياة كريمة” لتطوير الريف المصري، بحضور الآلاف من أعضاء الأحزاب الموالية للنظام الحاكم والمسؤولين والفنانين والرياضيين، تحظى باهتمام كبير.


بعد التفاعل مع قول السيسي للمصريين “بلاش هري” حول قضية سد النهضة والخلاف مع الجانب الإثيوبي، غرد المصريون عن ادعاء السيسي حديثه مع الله، بعدما قال في معرض حديثه عن تمنيه امتلاك مائة مليار دولار بدعوى حل مشاكل البسطاء: “ربنا قال لي هديك (سأعطيك) البركة وهشوفك هتعمل إيه لأهلك وناسك”.


انتقد المغردون ادعاء السيسي توجيه الله حديثا له، بعد ادعائه حديث مصر معه من قبل، واستخدامه للعواطف الدينية في الترويج لنفسه، رغم حفاوة المواقع والكتائب الإلكترونية.




قصت الناشطة الحقوقية منى سيف ساخرة: “‏بابا في التمانينات لما كان في السجن، كان معاه واحد برضو مصدق انه المهدي المنتظر وربنا بيكلمه… بس هو كان في طرة مش في الاستاد… دنيا”.


وكتبت مي عزام: “‏السيسي امبارح قال ان ربنا خاطبه وقاله هديك بركة وأشوفك هتعمل ايه للبلد. كنت عايزة اسأل الريس هو ربنا مقلوش هديك رحمة وأشوفك هتعمل ايه في ولاد البلد؟! الصراحة مش عارفة أسأل الريس ولا اسأل ربنا… أكيد بيتكلم معانا كلنا زي ما بيتكلم مع الريس…الرحمة حلوة زي البركة وأكتر”.


وتعجب حساب “بطوطة” الساخر: “‏يعني مصر بتكلمك وربنا بيكلمك وبتقولنا احنا بلاش هري”.










Source: alaraby.co.uk

اترك تعليقاً